Referendum – Terugblik: nooit meer, a.u.b.

Een korte terugblik op het referendum. Ik betoogde dat dit referendum niet gaat over het verdrag, dus dat de aanvraag is misbruikt. Uiteindelijk heb ik zelf niet vanuit dit sentiment gestemd. Vanuit dit sentiment was het een blanco stem geworden.

We hebben in Nederland nu eenmaal een wet die het aanvragen van referenda toestaat, onder de voorwaarde dat de wet al is aangenomen, maar hij hoeft nog niet in werking te zijn getreden. De initiatiefnemers van dit referendum hebben gebruik gemaakt van dit recht. Om dan nu te stemmen op basis van het feit dat ik het niet eens ben met de referendumwet, is zelf het onderwerp van het referendum veranderen.

Wel vind ik het jammer dat de initiatiefnemers, en velen – niet allen! – met hen, zelf de aanstichters waren van het debat over het onderwerp, door te stellen dat het hen niet ging om Oekraïne.

Uiteindelijk heb ik ‘ja’ gestemd. Op de inhoud vind ik dat we Oekraïne de kans moeten geven om zich als soeverein land te ontplooien, nu ze democratisch de keuze hebben gemaakt voor een leider die het land uit de corruptie wil halen en die weinig op heeft met de Russische invloed. Dreiging van Rusland zal er ongeacht het verdrag zijn en de corruptie in het land als tegenargument gaat voorbij aan één van de doelen van het verdrag: deze corruptie terugdringen.

Wel wil ik stellen dat ik tegen referenda ben over complexe zaken als dit verdrag: ik vind het onzin dat je dit verdrag voorlegt aan burgers. Burgers kunnen hun stem bij de Tweede Kamerverkiezingen en bij de Europees Parlementsverkiezingen uitbrengen op mensen waarvan ze denken dat die 1) verstand van zaken hebben en 2) hun mening vertegenwoordigen. Dan alsnog inhoudelijke zaken aan het volk voorleggen is in principe onnodig. Bijna niemand kent het verdrag goed genoeg om er een oordeel over te hebben. Laat dat dus over aan de mensen die je er zelf voor hebt aangesteld.

Dan hoor ik mensen zeggen: er gebeuren dingen in de EU waar wij nooit iets over te zeggen hebben gehad! Dan vraag ik me altijd meteen af of deze mensen bij de verkiezingen voor het Europees Parlement de moeite hebben genomen om te stemmen. Dat is het moment dat je direct invloed kan uitoefenen op de EU.

Voor een discussie naar aanleiding van mijn vorige blog, hier de reacties op Tweakers waar ik deze blog ook plaatste (account vereist).

Reageren kan natuurlijk ook hieronder!

Een gedachte over “Referendum – Terugblik: nooit meer, a.u.b.

  1. Beste grote vriendelijke reus,
    Volgens mij zijn onze volksvertegenwoordigers met de referendumwet te snel van doel naar middel gegaan. Of was het andersom dit middel moest er komen en dan maak je je niet al te druk om het doel. Zelf schreef ik er ook enkele stukjes over op mijn site:
    http://ballonnendoorprikker.nl/2016/04/07/paard-achter-de-wagen/
    http://ballonnendoorprikker.nl/2016/04/03/referendhumhum/
    http://ballonnendoorprikker.nl/2015/10/27/kater/

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

